سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم پیچ‌های مغناطیسی کوچکی که توانایی تجزیه پلاستیک را در اقیانوس‌ها دارند


 

  • سیم پیچ‌های مغناطیسی کوچکی که توانایی تجزیه پلاستیک را در اقیانوس‌ها دارند

    سالانه 14 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس می‌شود که 40 درصد آنها در همان سالی که تولید شده‌اند وارد آب می‌شوند. بیشتر پلاستیک‌ها هرگز به طور کامل تجزیه نمی‌شوند و فقط به قطعات کوچکتر به نام میکروپلاستیک (5 میلی متر یا کوچکتر) قطعه قطعه می شوند. 

    پرداختن به مشکل آلودگی ناشی از پلاستیک‌ها نیازمند محدود کردن تولید آنهاست اما با این حال محققان به دنبال راه‌هایی برای تمیز کردن پلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها از اقیانوس‌ها هستند. 

    در مطالعه جدید که در مجله Matter منتشر شد، دانشمندان با استفاده از فناوری نانو توانستند نانو کویل‌های (سیم پیچ) مغناطیسی کوچکی تولید کنند که می‌تواند با ایجاد یک سری واکنش‌های شیمیایی میکروپلاستیک‌ها را تجزیه و آنها را به آب و کربن دی‌اکسید تبدیل کند. 

    به گفته نویسنده این تحقیق Xiaoguang Duan، اگرچه این روش هنوز در مراحل ابتدایی خود می‌باشد اما یک راه حل مناسب برای مقابله با یک مشکل جهانی به شمار می‌رود.

     کویل‌های مغناطیسی کوچک می‌توانند ریز پلاستیک‌ها را از بین ببرند.

    فناوری نانو به هر چیزی کوچکتر از یک میلیاردم متر یا نیمی از عرض موی انسان باشد اشاره دارد. با این حال، Duan و تیمش توانستند نانو لوله‌های میکروسکوپی از جنس کربن به شکل فنر تشک درست کنند. لوله‌ها از نیتروژن و فلز مغناطیسی منگنز پوشیده شده‌اند. این دو ترکیب شیمیایی در واکنش با کویل می‌توانند اکسیژن بسیار واکنش پذیری برای حمله به میکرو پلاستیک‌ها تولید کنند. این فرآیند قطعات پلاستیکی را به ترکیبات نمکی بی‌ضرر، CO2 و آب تبدیل می‌کند. 

    آن‌ها این نانو کویل‌های تولیدی را درون آبی آلوده با میکروپلاستیک قرار دادند و بعد از 8 ساعت شاهد کاهش 30 تا 50 درصدی این آلاینده‌ها بودند و سپس بعد از اتمام آزمایش کویل‌ها را با استفاده از یک آهنربا از آب درآوردند. 

    به گفته Duan این روش همچنان به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد اما راهی مناسب برای پاکسازی اقیانوس‌ها می‌تواند باشد. اما قطعا بهترین روش برای این مشکل، جلوگیری از آلوده شدن آب‌ها است.

    sciencealert

    2121