سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تالاب صالحیه جان می‌گیرد | مهاجرت لک‌لک‌ها به البرز


 

  • تالاب صالحیه جان می‌گیرد | مهاجرت لک‌لک‌ها به البرز

    به گزارش ایسنا، فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان این مطلب، گفت: تا هفته گذشته و قبل از آغاز بارش‌ها، بخش زیادی از تالاب صالحیه خشک شده بود اما به دلیل وجود آب در بخش‌هایی از آن، حیات وحش در این تالاب حضور داشت.

    حکیمی افزود: با شروع بارندگی‌ها و به خصوص بارندگی در دو روز گذشته، آب‌بندهایی که در مسیر ورود آب به تالاب وجود دارد لبریز شده و از امروز آب به سمت تالاب صالحیه جریان پیدا کرده است.

    وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ادامه این بارندگی‌ها شاهد جان گرفتن تالاب صالحیه باشیم.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص زمان مهاجرت گونه‌های حیات وحش به تالاب صالحیه، گفت: برخی گونه‌ها مثل تنجه از سه سال پیش در این تالاب حضور داشته و تالاب را ترک نکرده‌اند، برخی گونه‌های دیگر هم مثل حواصیل در تمام طول سال هستند و به طور کلی در تمام طول فصل پرنده و گونه‌های جانوری وجود دارد.

    حکیمی افزود: اما برخی از گونه‌ها مهاجر هستند و حضور آنان در تالاب از این موقع سال شروع می‌شود و تا نزدیک عید حضور گونه‌های مختلف ادامه دارد، اخیراً در تالاب صالحیه حاجی‌لک‌لک مشاهده شده است.

    لک‌لک‌های سفید از بزرگترین پرندگان کنارآبزی هستند. طول بدن این لک‌لک‌ها 102 سانتیمتر است. لک‌لک‌های سفید دارای منقار و پاهای قرمز هستند و همچنین بدن سفید و شاه‌پرهای سیاه دارند.

    این لک‌لک‌ها در گذشته به دلیل اینکه این پرنده در مسیر رفتن به حج و در خود مکه مشاهده می‌شدند، در ایران به «حاجی لک‌لک» معروف شدند. این موضوع موجب احترام به این گونه ارزشمند در کشور است.